فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد نسبت به رای AFC در خصوص برگزاری بازی‌های ایران و عربستان در کشور ثالث شکایت کند. پس از این رای فدراسیون فوتبال ایران نسبت به این موضوع معترض شده و قرار است شکایتی را در این زمینه انجام بدهد چراکه مسئولان معتقد بودند مطرح کردن چنین مسائلی دخالت دادن مسائل سیاسی در ورزش است و این موضوع خلاف اساسنامه فیفا است.
کد خبر: ۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹        23 March 2016
گزارش روز - تحریریه اطلس خبر | فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد نسبت به رای AFC در خصوص برگزاری بازی‌های ایران و عربستان در کشور ثالث شکایت کند. پس از این رای فدراسیون فوتبال ایران نسبت به این موضوع معترض شده و قرار است شکایتی را در این زمینه انجام بدهد چراکه مسئولان معتقد بودند مطرح کردن چنین مسائلی دخالت دادن مسائل سیاسی در ورزش است و این موضوع خلاف اساسنامه فیفا است.
پس از اعلام رای بامدادی کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع ایران و به ضرر ایران بسیاری سوال می پرسند، چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع عربستان رای داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا حدود دو ماه پیش که نشستی در این زمینه برگزار کرده بود و البته علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون و محمد رضا کسرایی از کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال برای مذاکره رفته بودند، برای اعلام رای یک مکانیسم تعیین کرد. این مکانیسم نباید از سوی فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته می شد.

مکانیسم این بود که کنفدراسیون اعلام کرد در صورتی که تا ۲۵ اسفند ۹۴ روابط بین ایران و عربستان از نظر سیاسی و دیپلماتیک حسنه نشود، کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره تصمیم می گیرد. با این مقدمه، مشخص بود که فوتبال ایران میزبانی اش را از دست می دهد. چرا که در زبان دیپلماسی سیاسی، دو ماه زمان کوتاهی است و همه می دانستند که تا ۲۵ اسفند ۹۴ روابط بین دو کشور حسنه نمی شود. فدراسیون فوتبال ایران نباید به هیچ وجه مقدمه را می پذیرفت که مسایل سیاسی در مسایل فوتبال دخالت کند. این نقض صریح قوانین فیفاست که اجازه نمی دهد سیاست در فوتبال دخالت کند.

فدراسیون فوتبال ایران پذیرفت که مساله مناقشه باید به صورت سیاسی حل شود تا بعد کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم بگیرد.در واقع بعد ورزشی ماجرا از بین رفت و بعد سیاسی جایگزینش شد. همانجا بود که به قول معروف اولین قدم برای از دست دادن میزبانی برداشته شد.در هر حال پذیرش مقدمه این مکانیسم منجر به از دست رفتن میزبانی شد و هر چند برخی می گویند که رای کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی بوده، اما باید جواب بدهند که چرا اول این مکانیسم را پذیرفتند که رای سیاسی شود؟ چرا اجازه دادند که سیاست برای فوتبال تصمیم بگیرد؟ چرا مبنای تصمیم گیری را پذیرفتند؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده که حدود یک هفته پیش، به هر دو کشور اعلام کرده که گزارشی درباره روند روابط دیپلماتیک هر دو کشور به ای اف سی ارائه کنند، اما کسی نمی داند که آیا این گزارش ارائه شده یا ارائه نشده است.اگر ارائه شده مفادش چه بوده و اگر نشده چرا این اتفاق نیفتاده است؟

البته این را هم باید در نظر داشت که در چنین شرایطی که بین کشورها مناقشه سیاسی شدید (مثل روسیه و اکراین) وجود دارد، فیفا بازیها را به زمین بی طرف می برد اما درجه بندی سطح مناقشه هم جای بررسی بیشتر دارد.اینکه ما در جلسه قطر چه مواردی را قبول کرده ایم مهم است و حتی گفته می شود که در بازیهای ملی این اتفاق نمی افتد. اما کنفدراسیون فوتبال آسیا منتظر است تا قرعه کشی جام جهانی انجام شود و بعد اگر ایران و عربستان همگروه شدند، آن وقت تصمیم می گیرد.

البته بررسی اینکه شیخ سلمان در انتخابات فیفا رای نیاورد و اینفانتینو قبل از انتخابات تنها وارد یک کشور آسیایی و آن هم ایران شد، هم می تواند مهم باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: